Pater noster

Copiii se tem de întuneric. Adulţii de lumină. Un adevăr ( două adevăruri?) antic. Creaţia e imperfectă. Cu cât mai imperfectă, cu atât mai urgentă mântuirea. Alt adevăr. Filozofic.

” Notre pere qui etes aux Cieux / Restez-y / Et nous nous resterons sur la terre / Qui est quelquefois si jolie…”

” Tatăl nostru care eşti în ceruri / Rămâi acolo / Cât eşti tu de sfânt / Şi noi o să rămânem pe pământ / Fiindcă pământul câteodată e frumos ”

Prevert nu blasfemiază cu această poezie, ” Pater noster „. E o încercare de a depăşi punctul critic  al dialecticii credinţa – necredinţă. Fără a pune clasica întrebare :

-Si Deus, unde malum?

Chiar aşa, dacă există Dumnezeu, atunci de unde vine răul?

6 gânduri despre „Pater noster

  1. lucillette

    “Sfântul Augustin a stabilit că răul nu este substanţă, ci accident(…) În “De libero arbitrio” Augustin face o paralelă între păcatul omului şi cel al diavolului. El spune că pe când diavolul a căzut printr-un act cu totul spontan, la om, răul a fost provocat de seducţia tentatorului(..). Diavolul nu e stăpân pe voinţa noastră, noi îi putem rezista, el e doar un călău; nu e autorul păcatului, ci doar seducător(…).
    Dacă răul nu are cauza ultimă, nici în corp, nici în efecte, nici în materie, nici în diavol, să vedem daca nu cumva o are în Dumnezeu.(..). Dacă El face răul înseamnă că nu mai e Sfânt. Dumnezeu nu poate fi autorul răului, deoarece El e autorul a tot ce este bun. Dumnezeu prevede răul, dar nu-l vrea. Fiind înţelept lasă pe om sa facă ce vrea; nu poate impune omului să facă binele, pentru că astfel omul nu ar avea libertatea să aleagă, El doar inspiră să faca binele, iar omul alege. Răul fiind privaţia binelui, inexistenţa ontologică, nu poate avea cauză. Dar dacă El nu este cauza creatoare, e, în orice caz cauza permisivă a răului. (…) Căci Dumnezeu e cauza eficientă sau autorul tuturor lucrurilor.”

    Textul dvs., ca şi cel de mai sus, spune că Dzeu este undeva în cer. Aşa se şi spunea înainte, acum lucrurile s-au schimbat : El suntem noi. Şi noi vrem cu ardoare să fim EL.(probabil pentru a ne dovedi, a ne demonstra, puritatea şi pentru a ne masca sau anula răutatea care, după părerea mea, se află în noi şi nu trebuie căutată în altă parte…).

    Apreciază

    Răspunde
    1. castanman Autor post

      Comentariul dvs prezinta un Augustin filtrat de Plesu ( asa am senzatia) . Noica, mentorul lui Plesu, arunca in arena un Augustin care converteste timpul creatiei, timpul cosmic in timpul trairii launtrice, iar locul celei mai mari incertitudini va fi si locul celei mai inalte sigurante. ” In sanul aceluiasi spirit in care atinge nedumeririle cele mai infricosatoare, Augustin gaseste samburele certitudinii aducatoare de liniste. Cu expresia sa atat de fericita, filozoful va spune ca Dumnezeu este in sine, pe cand el – el este scos din sine.Acest – Et ecce Domine, intus eras et ego foris- exprima mai bine decat orice intovarasirea dintre perplexitate si lumina.” Constantin Noica , „Schita pentru istoria lui Cum e cu putinta ceva nou”, Ed. Humanitas, 1995, pg.151-151.

      Apreciază

      Răspunde
  2. castanman Autor post

    Iosife, cunosc franceza la nivel mediu, banuiesc ca ai vrut, ca ” sharpe”, sa transmiti un mesaj subtil. Iti dai seama ca nu o sa pricep mesajul din cele 45 de minute de documentar. Astept un rezumat in cuvinte.

    Apreciază

    Răspunde
    1. castanman Autor post

      ” Toate lucrurile bune au fost candva rele” spune pe undeva Nietzsche. Mult relativism. Si subiectivism . O spune foarte clar Hobbes :omul numeste ” bun” obiectul dorintei sale si ” rau” obiectul urii sale…

      Apreciază

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s